Nuffnang

Thursday, January 22, 2009

Tugas mendidik anak....

Tahun 2009..... tahun ni rafiq dah masuk tadika untuk 5 tahun..... dan insyaallah tahun 2009 gak.... aku ngan hubby bakal dikurniakan seorang lagi zuriat....... so tanggungjawab kami berdua dah semakin besar...... dah masuk 3 orang errkk anak aku ngan hubby...hiksss....

kadang tu... bila hubby tenungkan perut aku yang tengah boyot ni..... hubby mesti tersengih²... hubby selalu cakap... tak sangka anak kita nak masuk 3...... Alhamdulillah abang..... ni semua rezeki dari Allah..... kita sebagai mak ayah.... tugas kita didik anak²...bentukkan anak² supaya jadi anak yang Soleh dan berguna.... AMIN.....

Dalam tak sangka² tu.... hubby ada niat tu.... suruh teruskan lagi sorang tahun depan.... hubby kata.. senang citer.... susah sekaligus sekarang.... aku pun cakap arr dengan penuh sopan santun..... rileks dulu bang.... perempuan ni kena jaga gak luar dan dalam..... lagipun kita muda lagi....panjang lagi masa tu.....

ok berbalik pada citer mendidik anak²... aku ngan hubby pun dah buat jadual..... sekarang ni hubby handle Rafiq... aku handle Raziq..... segala keperluan rafiq...hubby akan uruskan.... aku akan uruskan raziq...insyaallah nanti baby keluar.... dah tentu baby aku kena uruskan... raziq kami akan uruskan sama²....

time malam pun... aku jaga raziq... hubby jaga rafiq...pandai hubby aku kann.... dia jaga yang dah besar... tak payah bangun tengah² malam nak tukarkan pampers ke...buatkan susu ke.... hikss.... tapi takpe.... lagi besar anak tu... lagi besar tanggungjawab dia.....

Hari keja macam biasa... pagi hubby bangun uruskan rafiq siapkan pegi sekolah.... balik keja... selang sehari hubby pegi jogging.... bawa sekali rafiq.... balik jogging...rehat sekejap... pastu mandi.... hubby semayang magrib dengan rafiq.... sementara tunggu isyak... hubby akan ajar rafiq mengaji..... lepas mengaji...semayang isyak plak.... lepas tu... rehat sekejap... makan dan minum sama² sekeluarga sambil tu borak dan layan anak2 .....

ok dah rehat..... tugas hubby perhatikan rafiq buat keja rumah yang cikgu kasi sambil tu ajar apa yang patut....... wwooooo hubby garang ooooo....... hehehehe..... itulah tugas hubby uruskan rafiq..... lagi besar errkk tanggungjawab hubby..ok ler tuuu.....


tengok arrr tu.. sambil mengaji.....sambil tu hubby soal rafiq huruf jawi..... BA ada baper titik?? atas ke bawah?? heheheheh

ok... lepas mengaji... salam cium tangan papa yer.....


ini plak..... hubby tengah mengajar rafiq ABC plak.... siapkan keja rumah.... si kecik ni sibuk jer.... dia pun sama nak belajar....



Meja belajar ada.... tapi hubby kata.... takpe..sekarang ni kita ajar dia secara santai dulu....jangan terus tegas.... nanti anak boring.... waahhhh.. nasib ada hubby... kalau tidak... tak tahu macam mana aku nak didik anak sorang²....



ok raziq.... meh sini mama didik raziq plakk... color semua warna merah tau...hehehehhee...
Hancur anak aku... kalau aku yang didik..... asal boleh jer....hiksss..... baru aku berakal sekarang ni.... bukan senang nak mendidik anak².... Alhamdulillah.... hubby banyak membantu dalam menguruskan anak².... Semoga kalian menjadi anak yang soleh dan berguna yer sayang... AMIN......


2 comments:

lin kecik said...

ala la tingat aku kt anak buah aku kt jhr nun,,

sedih pulak aku membacanya,, dan takot pulak rasanya ada anak sndri nih.. ayayai bole ke aku nih..

sHiReEn said...

Insyaallah boleh....suami kita pun kena sama tolong arr... kalau aku sorang pun.. aku tak confident jer..hehehehe...